Saturday, June 9, 2018

DIABETES MENULAR DI KALANGAN ORANG MUDA

Pesakit diabetes memang dah  ramai di Malaysia sekarang ni. Dan dijangka terus meningkat. Satunya sebab makin ramai warga tua di Malaysia, jadi ramai orang salah faktor usia sebab tuh la kena kencing manis.



Tapi yang hairannya sekarang ni, orang muda pun ramai yang dah kena penyakit ni.

Jadi apa sebenarnya punca kencing manis?

Kebanyakannya berpunca daripada gaya hidup dan pemakanan kita yang tidak seimbang. Dan gaya hidup yang kurang aktif.

Penggunaan gula putih sangatlah meluas. Padahal makanan tu yang kita perlu kita kurangkan sebab sangat memudaratkan kesihatan.

Bila dah kena diabetes, masih juga berdegil tak nak jaga diet. Katanya dah makan ubat, boleh la makan macam-macam.

Tak difikir kesan buruk pada masa hadapan. Komplikasi diabetes ni boleh jadi dari hujung  rambut sampai hujung kaki. Semua organ tak terkecuali.

Tapi yang paling mengurangkan kualiti hidup ialah bila kaki kena potong atau buah pinggang rosak. Dah kena pakai kaki palsu, dah kena cuci pinggang 3 atau 4 kali seminggu. Sekali cuci tu bukan sekejap, 4 jam lebih kurang. Kalau mampu beli mesin dia boleh cuci kat rumah setiap hari. Kalau tak, terpaksa lah tunggu giliran.

Anda pilih

Ingin kudung atau jalani rawatan dialisis atau nak jaga kesihatan dari sekarang? Elok-elok takda penyakit, jangan pula p cari penyakit.

Jika anda mementingkan kesihatan, sila la hubungi saya untuk mendapatkan suplemen untuk kesihatan yang juga sesuai untuk pesakit kencing manis.

--Amalkan pemakanan sihat & seimbang.
--Bersenam dengan konsisten
--Berhenti merokok
--Belajar kawal stress
--Suplemen yang berkualiti.

Jika anda disahkan menghidap kencing manis, jangan sesekali jadikan ubat adalah lesen untuk anda tak jaga kesihatan, lagi lah nak kena jaga.

No comments:

Post a Comment