Wednesday, May 23, 2018

KENAPA KENA MINUM ESP?


Dalam banyak-banyak makanan di dunia ni, ESP lah benda yang paling kontroversi. Sebab apa? Sebab ada SOYA. Ada apa dengan soya?



Macam-macam benda yang dikata tentang soya. Bahaya, penyebab kanser, dan sebagainya.

Bila keluar fakta bahawa orang Jepun, China dah berzaman makan soya tapi sihat je. Katanya pula ohhh itu sebab soya mereka menjalani proses penapaian (fermentation) dulu. Soya yang tidak jalani fermentation adalah bahaya!

Sebaliknya beberapa kajian dibuat terutama ke atas penduduk Asia mendapati mereka lebih sihat daripada penduduk Amerika yang tak makan soya... Manakala separuh dari soya yang diambil oleh penduduk Asia adalah tidak menjalani proses penapaian. Ada beberapa jurnal dikeluarkan tentang tak ada beza pun soya samada ditapai atau tidak.

Soya adalah salah satu sumber protein utama bagi orang-orang Vegan (tak makan benda-benda dari sumber haiwan). Diorang ada buat banyak study berikutan kontroversi soya ni terutama kaitannya dengan kanser. Mereka dapati kalau makan daging lagi tinggi risiko nak kena kanser... Kenapa??? Sebab ayam cucuk, lembu dah tak makan rumput, cucuk juga, dan sebagainya.

Satu-satunya masalah soya adalah-GMO.



Oleh itu minumlah ESP sebab ia dibuat dari soya bukan GMO... Dan pulak proses pembuatannya tak menggunakan bahan kimia.

Kalau teringin nak rasa soya ESP ni sedapnya macam mana, korang tahu kan nak order dengan siapa?
Klik je link bawah ni.
www.wasap.my/60179051711


No comments:

Post a Comment