Monday, December 19, 2016

Bisnes Sebagai Harta Akhirat

Bisness Sebagai Harta Akhirat



Ada orang buat bisnes semata-mata nak duit, lantak lah produk tu taik kucing sekalipun. Al maklum, bila ekonomi mendesak mmg lumrah manusia jadi mangsa dengan macam-macam scam. 

Tu yang korang nampak orang jual produk entah apa-apa kat luar sana (e.g. Beli kad tampal kat kereta insyaAllah jimat minyak). Dan bila ditegur yang produk dia tu takde asas atau menipu je lebih, mula la dia tuduh kita pulak yg "dengki".

Steve Job pernah cakap ke President Pepsico; John Scully, "betul ke ko nak sekadar jual air gula sampai mati, atau join aku untuk ubah dunia?". Air Pepsi, tak ke produk hampeh yang buat orang makin sakit? 

Akhirnya, John Scully resign PepsiCo & jadi CEO Apple.

Sebab apa? Sebab John Scully tu sedar hidup ini terlalu pendek untuk dihabiskan dengan menjual produk sia-sia & tak bawa manfaat pada orangg pun.

Apa bezanya bisnes Shaklee? 
Produk Shaklee super duper hebat! 

Kenapa hebat? 

Sebab segalanya berasaskan kajian saintifik & terbukti secara klinikal. 

Apa yang bagusnya produk Shaklee?

Sebab kita boleh bantu orang lain untuk jadi lebih sihat dan hidup/duit mereka makin kurang dihabiskan untuk menghadapi macam-macam penyakit.

Apa lagi yg bagus pasal Shaklee?

Kita boleh hadiahkan bisnes Shaklee dengan semua orang. Daripada sejarah (dan kesungguhan), bisnes Shaklee memang terbukti mampu mengubah hidup sesiapa saja tak kira latar belakang, tahap pendidikan, bangsa & agama. Ya, sesiapa pun boleh berjaya dengan Shaklee!

Apa kaitannya dengan Akhirat?

Kita mudahkan orang mengharungi bulan ramadhan (mereka lebih bertenaga, etc), kita pun dapat pahala. Kita bantu pakcik makcik bertahan terawih berpuluh rakaat, kita dapat pahala. Kita tolong muslim lain bangun solat tahajjud, pun kita dapat tempias sedikit sebanyak. Nah, tu belum kira kalau kita berjaya bantu dia dengan biz Shaklee, masyaAllah, hanya Allah saja yg tahu!

So, sekarang masa untuk terus bangkit dan bantu lebih ramai umat Islam di luar sana. Jom hayati nasihat dari Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary ni. 






No comments:

Post a Comment