Thursday, July 2, 2015

TIADA KESAN TERKENA ENJIN PANAS GARA-GARA AMBIL KOLAGEN

Kisah ni baru sangat berlaku pada diri saya sendiri. Minggu lepas saya ada pinjam motosikal kawan saya untuk ambil barang dekat kedai. Mungkin sebab dah lama sangat tak bawa motosikal jadi macam kekok sedikit. Bila dah kekok tu, maklum saja la kan. Dengan tidak sengaja masa balik ke bazar tu, betis saya terlanggar bahagian enjin yang masih panas.

Apa lagi, masak la isi betis saya sikit. Memang ada kesan melecur dekat betis saya ni. Saya dah cuak juga sebab takut ada bekas parut hitam dekat tempat terbakar tu. Nasib saya baik sebab saya baru je mula ambil Shaklee Collagen Powder 3 ke 4 hari sebelum kejadian. Memang saya betul-betul tawakal dan berharap sangat takkan ada kesan parut pada betis saya.

Saya seperti biasa ambil kolagen awal pagi semasa perut kosong untuk penyerapan yang lebih baik. Dalam masa yang sama juga saya letakkan krim sebaguna Herbal blend dekat kawasan terbakar. Hari demi hari, kesan terbakar tu nampak makan elok.Bila dah keering tu rasa gatal je kawasan tu,macam nak buang je kulit terbakar tu. Tapi saya biarkan je supaya ia baik sendiri.

Dalam masa lebih kurang seminggu je, sel kulit mati pada kawasan terbakar dah mula menggelupas. Ye la, sebab kolagen kan membantu melembapkan kulit serta menyahkan sel kulit mati. Namun saya tak sangka saya boleh nampak kesan secepat ini. Bukan setakat tak ada lansung kesan parut malah kulit menjadi lebih cantik dan licin dari sebelum ni.

Benarlah orang kata, setiap aturan yang Allah sediakan untuk kita memang adalah yang terbaik. Kita hanya mampu berusaha tapi yang memberi apa sahaja adalah Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment