Sunday, August 3, 2014

FITOSTEROL MENURUNKAN KADAR KOLESTEROL

MENGENAL KOLESTEROL

Tingginya kadar kolesterol jahat (LDL) berhubungan dengan meningkatnya kejadian aterosklerosis (penyempitan pembuluh darah). Keadaan ini merupakan faktor utama terjadinya penyakit jantung koroner (PJK) dan stroke. Kedua penyakit tersebut hingga saat ini masih menjadi pembunuh utama di negara maju dan berkembang.

Kadar kolesterol dalam tubuh dapat dipengaruhi oleh penyerapan kolesterol dari makanan sebesar 15 % dan pembentukan kolesterol dari dalam tubuh sebesar 85%. Kolesterol terbagi menjadi kolesterol baik dan kolesterol jahat. Kolesterol jahat memiliki kadar lipoprotein yang rendah (LDL). Senyawa tersebut merupakan bagian terbesar pembawa kolesterol di dalam darah. Sedangkan kolesterol baik (HDL) , bila kadarnya tinggi dalam darah dapat mengurangi terjadinya aterosklerosis.


MENGENAL FITOSTEROL

Tidak seperti kolesterol, Fitosterol merupakan jenis lemak yang berasal dari sumber makanan nabati atau tumbuhan yang mempunyai struktur dan fungsi yang mirip kolesterol dalam tubuh manusia. Fitosterol juga dikenal sebagai sterol tumbuhan iaitu kelompok steroid alkohol, fitokimia yang ada secara semulajadi di dalam tumbuhan dan tidak ditemukan pada mamalia.

Meskipun sama-sama dari golongan lemak, fitosterol memilki fungsi yang berbeza dengan kolesterol. Kolesterol merupakan jenis sterol yang berasal dari haiwan yang dapat meningkatkan kadar kolesterol plasma darah, khususnya bagi penderita hiperkolesterolemia. Sedangkan fitosterol pula sebaliknya kerana dapat menurunkan kadar kolesterol darah.

FITOSTREROL MENURUNKAN KOLESTEROL

Fitosterol memiliki kemampuan untuk bersaing dengan kolesterol dalam penyerapannya di dalam usus. Kadar fitosterol yang tinggi dalam usus halus, terbukti berperanan untuk menghambat penyerapan kolesterol melalui mekanisme pesaing. Maksudnya jika terdapat fitosterol maka tubuh cenderung menyerap fitosterol daripada kolesterol. Akibatnya kolesterol tidak diserap melainkan terus dibuang oleh tubuh, sehingga tidak masuk ke dalam tubuh. Persaingan ini mengakibatkan berkurangnya jumlah kolesterol yang dapat diserap oleh tubuh.

Mekanismenya adalah melalui fitosterol dalam bentuk micelle akan bergabung dengan komplek asam lemak bebas, monogliserida dan garam hempedu yang akan diserap oleh mukosa sel usus halus. Fitosterol dapat mengurangi kolesterol pada manusia hingga 50 %. Kajian kesan fitosterol pada haiwan dan manusia menunjukkan bahawa fitosterol dapat menurunkan kadar kolesterol total dan LDL. Pengambilan fitosterol 2000mg  sehari dapat menurunkan kadar LDL kolesterol dan mengurangi risiko penyakit jantung.

MANFAAT FITOSTEROL

Selain menghambat penyerapan kolesterol, fitosterol juga bermanfaat sebagai anti pembentukan plak dalam pembuluh darah, anti radang, anti oksidan dan anti kanser.

PRODUK YANG MENGANDUNG FITOSTEROL :

Di Malaysia hari ini, produk yang mengandungi fitosterol adalah PHYTOCOL-ST yang dikeluarkan oleh SHAKLEE. Stay tuned untuk maklumat lebih lanjut tentang PHYTOCOL-ST.

No comments:

Post a Comment