Monday, July 2, 2018

TIPS DALAM MEMILIH SYAMPU, SABUN, LOSYEN & KRIM BAYI.

5:00 PM 0

TIPS DALAM  MEMILIH SYAMPU, SABUN, LOSYEN & KRIM BAYI.

Ada beberapa perkara yang perlu kita ambil perhatian sebelum memilih produk skincare terutama untuk bayi



6 BAHAN INI PERLU DI ELAKKAN!

Tips ni saya pernah baca di FB  Puan Nurhasanah Mazalan, saya share balik di sini untuk perkongsian kita bersama.

Antara 6 BAHAN yang perlu dielakkan:


1. ‘FRAGRANCE’

Bauan yang segar dan wangi pada barangan penjagaan diri bayi pasti digemari oleh sesiapa sahaja yang menghidunya. Walau bagaimanapun, ‘fragrance’ atau bahan pewangi kimia yang digunakan dalam pembuatan barangan penjagaan diri bayi ini boleh menyebabkan iritasi, alergi atau ekzema kepada bayi.


Jika ibu bapa mahu memandikan bayi dengan sabun, pilih mandian yang menggunakan bahan pewangi semulajadi seperti ‘essential oil’ sebagai alternatif.

2. PARABEN

Paraben merupakan sejenis bahan pengawet yang berfungsi untuk meningkatkan jangka hayat sesuatu produk penjagaan diri, kosmetik dan juga ubatan.


Walau bagaimanapun, produk penjagaan diri yang mengandungi paraben adalah berbahaya untuk bayi kerana mengganggu sistem endokrin yang berkait rapat dengan hormon badan di mana ianya boleh menyebabkan keradangan kulit, baligh awal dan juga kemandulan. Oleh itu, pastikan kita memilih produk penjagaan diri bayi yang bebas paraben untuk anak kita.



3. TALC

Talc merupakan bahan utama dalam pembuatan bedak talkum bayi. Walaupun kini semakin banyak produk penjagaan bayi yang ditulis ‘talc free’ tetapi bagaimana pula dengan produk bedak talkum untuk bayi ini?


Pada kebiasaannya, bayi akan disapu dengan bedak sejurus selepas mandi supaya bayi sentiasa berbau segar dan wangi. Walau bagaimanapun, menurut Dr. Jennifer Lowry, Pakar Kanak-Kanak di Kansas City, Missouri menasihatkan ibu bapa agar tidak menggunakan bedak talkum ini untuk bayi kerana dikhuatiri boleh memberikan KESAN TERHADAP SISTEM PERNAFASAN BAYI terutamanya bagi bayi yang mempunyai masalah dengan sistem pernafasan.

4. ‘MINERAL OIL’

‘Mineral oil’ atau minyak mineral bertindak menutupi kulit untuk mengekalkan kelembapan kulit. Walau bagaimanapun, bahan ini ibarat ‘plastic wrap’ yang boleh menghalang dan mengganggu proses perkumuhan melalui kulit iaitu berpeluh.


Ibu bapa dicadangkan untuk menggunakan minyak zaitun atau minyak kelapa sebagai losyen atau syampu bagi membuang kerak di kepala bayi.

5. TRICLOSAN

Pada kebiasaannya, barangan penjagaan diri yang mempunyai label anti bakteria mengandungi triclosan yang bertindak sebagai bahan pembunuh bakteria. Walau bagaimanapun, bahan ini berbahaya untuk bayi kerana berisiko mengganggu hormon dalam badan. Ianya juga boleh menyebabkan kulit kering atau iritasi pada kulit.

Bayi seharusnya membina daya tahan tubuh dan imuniti mereka sendiri. Namun, ianya mungkin sukar berlaku sekiranya ibu bapa menggunakan barangan penjagaan diri dengan label anti bakteria ini untuk bayi. Ini kerana, bahan kimia triclosan yang digunakan dalam pembuatannya turut membunuh bakteria baik di sekeliling bayi dan menyebabkan mereka kurang pendedahan kepada bakteria buruk dalam proses meningkatkan sistem imun badan.

6. PROPLYENE GLYCOL

Proplyene glycol merupakan bahan kimia yang bertindak membuka liang roma bagi meningkatkan kadar penyerapan bahan kimia lain ke dalam tubuh badan. Ianya juga berisiko mendatangkan iritasi pada kulit bayi yang sensitif.


Lihat juga bahan kimia dengan nama polyethylene glycol (PEG) dan polypropylene glycol (PPG) pada label dan elakkan membeli barangan penjagaan diri yang mengandungi bahan kimia berbahaya ini demi kesihatan bayi yang kita sayangi.


Sunday, July 1, 2018

PERBEZAAN SHAKLEE COLLAGEN POWDER DENGAN KOLAGEN YANG ADA DI PASARAN

8:29 PM 0
PERBEZAAN SHAKLEE COLLAGEN POWDER DENGAN KOLAGEN YANG ADA DI PASARAN!



7 RAMUAN ASLI DALAM Shaklee Collagen Powder ,SCP.

⃣Kolagen ikan: Memberikan kesan elastin, mengekalkan kulit lebih anjal



⃣Ekstrak kulit kerangan: mengandungi glukosamina sebagai pelincir sendi, menghidrat mata, & melegakan ketidakselesaan mata

⃣Lactobacillus acidophilus: Meningkatkan penyerapan kolagen

⃣Ekstrak biji Camellia Japonica: Mengandungi acid oleik dan isoflavon. Membekalkan nutrisi dan penghidratan

⃣Ekstrak Pfaffia: Merawat rambut gugur, ketidakseimbangan hormon, dan meningkatkan tenaga batin. Meningkatkan prestasi dan tenaga,

⃣Vitamin C: Menggalakkan pengeluaran kolagen dan menentang radikal bebas.

⃣Vitamin B2,B6: membekalkan tenaga penting dalam proses pengeluaran kolagen didalam sel tubuh.

Monday, June 25, 2018

PERBEZAAN DETOKS SHAKLEE DAN DETOKS BIASA

10:41 AM 0
Bila sebut pasal detoks mesti pakat ingat detoks usus je. Lepas tu pergi samakan pulak DETOKS Shaklee dengan detoks lain yang pernah diorang buat. Sebenarnya detoks Shaklee tak sama dengan yang lain.



Jom kita tengok perbezaan detoks Shaklee dengan detoks biasa. Bila dah tahu dan alami sendiri, baru boleh cakap detoks ni sama ke tidak.

Segelintir orang yang tak faham bagaimana detoks Shaklee berfungsi, menghentam detoks Shaklee seolah-olah sama dengan detoks minum air lemon seminggu tu..:

Lain ya kawan-kawan, memang tak sama lansung. Kalau tak percaya boleh tengok bawah ni.

Detoks Shaklee bukan “acah-acah buang toksin sebab tak tahu kulit, peparu, hati, usus, ginjal kerjanya buang toksin”, tapi ada beberapa perkara dalam DETOKS SHAKLEE ni.

(1) Reset pemakanan dengan memberikan makanan sihat yang tinggi nutrisi kepada tubuh. Detoks pemakanan harian. Processed foods semua tolak tepi. Nak tolak tepi gitu-gitu je bukan senang, tapi bila follow program detoks Shaklee, insya-Allah  tekak pun rasa tak lalu dengan makanan rapu, tinggi gula, etc.



(2) Detoks peti simpanan makanan. Selama ni kalau penuh dgn susu pekat, makanan proses, macam-macam jenis gula.. now penuhkan dengan sayur, buah, fresh foods.

(3) Detoks otak yang asyik nak rehat guling-guling kepada buat simple exercise, set masa untuk bersenam walaupun dalam rumah.

Program Detoks Shaklee adalah hasil dari kajian dari pakar-pakar termasuk Dr Bruce Daggy yang berpengalaman lebih 30 tahun membuat kajian dalam bidang nutrisi dan penyakit metabolik, bukan upline-upline yang reka...



*order set Detoks Shaklee tanpa was-was.

Friday, June 22, 2018

9 RAHSIA PEMBUKA PINTU REZEKI

12:46 PM 0
Seringkali kita anggap rezeki kita setaraf dengan apa yang kita kerjakan, tetapi hakikatnya tidak sama sekali. Ini terbukti apabila ramai dalam kalangan masyarakat kita yang boleh menyara keluarga mereka di luar jangkaan matematik dunia. Seperti contoh, seorang pekerja boleh menghantar lima orang anaknya  menuntut hingga ke Universiti.



Sebesar apa pun usaha manusia dalam mencari rezeki, apabila Allah SWT belum menghendaki, maka rezeki yang diterima manusia tidak akan sesuai dengan harapannya. Tapi sebaliknya, walaupun kecil upaya yang dilakukan manusia, sedang Allah SWT telah menghendaki, maka rezeki yang diperoleh pun seperti yang diharapkannya, bahkan lebih dari yang diinginkannya.

Di sini terdapat 9 rahsia pembuka pintu rezeki dan kekayaan yang telah sekian lama diyakini, di amalkan dan dibuktikan oleh orang-orang yang telah berjaya.

1.     TAUBAT & ISTIGHFAR

Jika kita bertaubat kepada Allah, meminta ampun kepada Nya dan kita sentiasa mentaati-Nya, maka Allah akan membanyakkan rezeki kita dan menurunkan hujan serta keberkatan dari langit, mengeluarkan untuk kita berkat dari bumi, menyuburkan tumbuhan-tumbuhan untuk kita, membanyakkan anak dan melimpahkan air susu perahan untuk kita, membanyakkan harta dan anak-anak untuk kita, menjadikan kebun-kebun yang di dalamnya beraneka buah-buahan untuk kita serta mengalirkan sungai-sungai di antara kebun-kebun itu.

2.     IMAN & TAQWA

Beriman dan bertaqwa kepada Allah, maka Allah akan kurniakan rezeki dari arah yang tak disangka-sangka.

3.     BERSYUKUR & TAWAKAL

Setiap orang yang mensyukuri segala nikmat yang diberi, maka Allah akan kurniakan rezeki terhadap mereka berganda-ganda.


4.     MENIKAH

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (An-Nur ayat 32)


5.     BERIBADAH

Sesungguhnya Allah berfirman, “Wahai anak Adam, berikan sepenuh perhatianmu untuk beribadah kepadaKu, maka Aku akan memenuhi hatimu dengan kecukupan dan Aku akan tutupi kefakiranmu . Bila engkau tidak melakukannya, maka Aku akan memenuhi tanganmu dengan kesibukan (tidak pernah merasa cukup) dan Aku tidak akan menutupi kefakiran/kemiskinanmu .” (HR. At-Tirmidzi )


6.     INFAQ FISABILILLAH & BERSEDEKAH

Bersedekah dalam Islam bukan sekadar memberi wang ringgit kepada mereka yang memerlukan. Konsep bersedekah dalam Islam adalah luas, membabitkan perkara yang membawa kebaikan sama ada dalam bentuk kerohanian mahupun fizikal. Dengan bersedekah kita akan terhindar dari api neraka dan sekali gus mampu membukakan pintu rezeki. Seperti yang sering kita dengar bahawa dengan bersedekah kita tidak akan menjadi miskin malah rezeki akan dilipatgandakan sebanyak 700 kali ganda.


7.     MENJAGA SILATURAHIM

Rasulullah S.A.W bersabda : “Barangsiapa ingin dipanjangkan umurnya, dilapangkan rezekinya dan diselamatkan dari su’ul khotimah, hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dan BERSILATURAHMI.” [HR Bazaar]


8.     MENGERJAKAN HAJI & UMRAH

Kerjakan haji & umrah bagi yang berkemampuan

Rasulullah S.A.W bersabda : “Lanjutkanlah haji dan umrah kerana sesungguhnya keduanya dapat menghilangkan kemiskinan dan dosa-dosa sebagaimana api dapat mengilangkan kotoran besi.”
(HR. An Nasa’i)

 
9.     BERNIAGA & BERDAGANG

Rasulullah S.A.W bersabda, “Perhatikanlah olehmu sekalian PERDAGANGAN, sesungguhnya di dunia perdagangan itu ada 9 dari 10 pintu rezeki.” [HR Ahmad]

Semoga bermanfaat. Inshaa Allah.

Kredit : IR Ezwan

Thursday, June 21, 2018

RESEPI REBUSAN SIRIH + BUNGA CENGKIH UNTUK WANITA

10:59 AM 0
Resepi Rebusan sirih+bunga cengkih



1001 Khasiat utk ubati Resdung, Biasa Saraf, Bau Badan dan ketiak, bisul dan bengkak, masalah wanita, keputihan, bengkak gusi, bau mulut, batuk dan byk lagi..

Sesuai utk hilangkan bau badan
Untuk keputihan
Kurangkan bisa urat saraf

BAHAN2

1) 5 helai daun sirih
2)3 kuntum bunga cengkih
3) 3gelas air
* rebus 3 gelas sampai jd 1 gelas. Minum bila suam. InsyaAllah

Khasiat dan 10 Petua Dari Daun Sirih

1. Membantu Masalah Resdung

Sedut air rebusan sirih perlahan-lahan beberapa kali dan amalkan setiap hari.

2. Pencuci Dan Penyegar Muka

Basuh atau cuci muka dengan air rebusan daun sirih pada setiap pagi. Ia juga boleh membantu mengurangkan jerawat.

3. Mencegah Bau Ketiak

Rendam 2-3 helai daun sirih dalam setengah gelas air panas. Masukkan 1 sudu teh gula dan biarkan suam-suam kuku. Asingkan daun sirih kemudian diminum. Amalkan 2-3 kali seminggu.

4. Menyegarkan Dan Mencegah Bau Badan

Rebus daun sirih secukupnya untuk dibuat mandian.

5. Ubat Bisul Dan Bengkak

Ambil beberapa helai daun sirih, sedikit gambir dan kapur. Tumbuk sehingga lumat dengan sedikit air. Kemudian sapukan di sekeliling bisul tersebut. Biarkan sehari semalam. Ulang sehingga pulih.

6. Membantu Masalah Wanita

Ambil daun sirih secukupnya dan direbus bersama garam kasar dan buah manjakani. Gunakan air rebusan daun sirih yang masih suam untuk dibuat cebok atau membersihkan alat sulit.

7. Hidung Berdarah

Ambil sehelai daun sirih, diramas sehingga lembut kemudian sumbatkan ke dalam lubang hidung. Dongakkan sedikit kepala dan bernafas seperti biasa. Selang beberapa minit pendarahan akan berhenti.

8. Masalah Gusi Dan Bau Mulut

Kunyah daun sirih sehingga lumat dan berkumur-kumur sehingga bersih dari sisa-sisa sirih. Lakukan sekurang-kurangnya 3 kali sehari.

9. Masalah Batuk

Minum setengah cawan air rebusan sirih setiap malam sehingga masalah batuk berkurangan.

10. Tangas basah sirih

Rebus sirih +asam gelugor+garam+ manjakani. Wap rebusan dijadikan tangas

SHARE Andai bermanfaat.

Kredit : ‎Norliza Mohd Salleh


Tuesday, June 12, 2018

VIVIX UNTUK MAK

11:54 PM 0
VIVIX UNTUK MAK
------------------



Kalau nak cerita pengalaman sendiri memang banyak jugak dengan Vivix ni.
Tapi kali ni Mek D nak ceritakan kisah mak yang ambil Vivix masa kaki berkudis akibat kencing manis.

Selalunya Mek D baca je testimoni orang lain yang cakap luka cepat sembuh. Bila fikir balik benda ni.
"Betul ke boleh kering luka dengan cepat? "

Sebab kalau tengok kudis dekat kaki mak yang bengkak dan berair tu, pergi hospital memang kena cuci luka tiap-tiap hari jugak rasanya.

Sebab bengkak tu, kalau ikut masa Mek D balik rumah dah seminggu lebih sampai mak tak boleh nak berjalan. Jadi bila fikir balik, Vivix je yang Mek D rasa boleh bantu mak yang ada kencing manis.

So, Mek D memang suruh mak minum Vivix tiap-tiap hari sambil tu Mek D cuci luka tu dengan Basic H dan sapu dengan krim herbal blend jugak.

Dalam masa 3 hari je dah boleh nampak perubahan pada bengkak kaki mak. Bengkak dah makin surut dan isi bahagian kudis pun dah mula TUMBUH ISI yang baru. Nampak warna pink cantik isi dia.

Alhamdulillah bila dah cuba untuk diri dan keluarga sendiri, Mek D boleh nampak betul-betul manfaat Vivix sama macam yang Mek D baca sebelum ni.

Hanya yang pernah sakit je akan betul-betul menghargai kesihatan. Ye tak?

#gorgeous12